A HUN-REN Bölcsészettudományi Kutatóközpont Történettudományi Intézete szervezésében kerül sor Kovács Janka Utazás és pszichiátriai tudástranszfer: Schwartzer Ferenc és Schnirch Emil beszámolói európai tébolydákból című előadására.
Az előadásról:
A 19. század közepére bizonyos európai tébolydák, elsősorban angol, francia, német és belga területeken a pszichiátriai tudástermelés, terápiás gyakorlatok, eszközhasználat, építészeti koncepciók és eljárások szempontjából is modellként működtek. Az előadás azt vizsgálja, miként jelentek meg ezek a modellek a magyarországi elmeügy korai intézményesülésében, különösen az úgynevezett „technológiai utazások” révén, amelyeken a hazai elmeorvosok célzottan, szakpolitikai megbízás keretében vettek részt. Két példán – Schwartzer Ferenc 1848-as és Schnirch Emil 1861–63-as tanulmányútján – keresztül azt tárja fel az előadás, hogy a nyugat-európai tébolydákban szerzett tapasztalatok milyen konkrét formában járultak hozzá magyarországi intézményalapítási és -szervezési elképzelésekhez, és hogyan értelmezhetők ezek a források a pszichiátriai tudástranszfer, a szakmai megfigyelés gyakorlatai, valamint a terápia és az intézményi térkoncepciók története felől. A középpontban nem csupán az átvett minták, hanem azok szelektív adaptációja és lokális újraértelmezése áll, különös tekintettel arra, hogy a reformtörekvések miként fonódtak össze intézményes, szakmai és ideológiai szinten a „terápiás tébolyda” eszményével. Az előadás így a pszichiátriai modernizáció egyik kevéssé kutatott, de a hazai gyakorlatot alapvetően alakító dimenzióját kívánja megvilágítani.
2025. 05. 12. 17:00 A mohácsi csata – könyvbemutató a Magyar Nemzeti Múzeumban |
2025. 05. 13. 11:00 Peter Leese előadása a Történettudományi Intézetben |
2025. 05. 15. 00:00 Eszterházy Károly és püspöktársai – konferencia Egerben |
2025. 05. 15. 17:00 Kecskés D. Gusztáv kötetének bemutatója |
2025. 05. 21. 17:00 Fejérdy András előadása a Pápai Gergely Egyetemen |
2025. 06. 03. 11:00 Kovács Janka: Utazás és pszichiátriai tudástranszfer |